الحياة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الحياة

General Forum

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

واحنا مالنا ؟؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Norhan Hesham

المساهمات : 28

واحنا مالنا ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: واحنا مالنا ؟؟   واحنا مالنا ؟؟ Icon_minitimeالجمعة سبتمبر 26, 2008 6:51 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بما ان مفيش حد فتح موضوع جاد وهادف نتكلم فيه ... فاسمحولى ابدأ انا بموضوع مهم جداا من وجهة نظرى واعتقد انه مهم من وجهة نظركوا بردو .. Exclamation Exclamation
الخوف ... انا مش فاهمه ليه كل الناس بقت بتخاف من اى وكل حاجه Question بيشوفوا سلبيات كتييير بتحصل ادام عنيهم ومع ذلك محدش بيتكلم Exclamation ليه Question واحنا مالنا هو احنا اللى هانصلح خلينا فى الضل احسن Exclamation وهى دى المشكله .. كل واحد فاكر انه لو حاول يصلح السلبيات اللى بيشوفها بيقى هو كدا حط نفسه فى دايرة الخطر Exclamation بس دا ماينفعش هو دا اللى جايبنا ورا ، ما هو اصل كل ما واحد يشوف حاجه غلط ، ويضايق ويبقى مش طايق نفسه ، ويقعد بقى يقول ازاى الناس ساكته على المهزله والكلام الفارغ دا Exclamation وناسى انه هو اول واحد ساكت عن المهزله اللى مش عجباه دى ، طيب مايتكلم هو الاول وبعدين الناس تتكلم ، ولا ايه يا شباب Question انا نفسى حصل معايا موقف ، شفت جريمه بتحصل ادامى وكنت عايزه ابلغ ، وايه النتيجه ؟؟ الاقى والدى بيقولى هاتبلغى عن ايه مفيش دليل Exclamation والاقى والدتى تقولى الناس دى مش لواحدها وراها ناس اكبر واحنا اللى هانروح فى داهيه Exclamation Exclamation وبعدين .. ايه اللى حصل ؟؟ محدش بلغ والناس اللى بتعمل الجريمه واخده راحتها على الاخر وشغالين ولا اكن فى حاجه .. شوفتوا المصيبه Question Exclamation Exclamation ياجماعه لو كل واحد بدأ بنفسه والله والله والله كل مشاكلنا هاتتحل ، لازم نعرف ان الساكت عن الحق شطان اخرس ، وان ربنا هايسألنا يوم القيامه عن السلبيات اللى شوفناها ومتكلمناش مع انه كان فى ايدينا نحلها وننقذ نفسنا من سؤال يوم القيامه ، مش لازم نسكت يا جماعه ، هما مش بيقولوا السكوت علامة الرضا Question يعنى دا معناه انكوا راضيين عن اللى بيحصل ادامكوا ، ومبسوطين طالما راضيين Exclamation
انا كل هدفى من الموضوع دا ان الناس تنسى كلمة (واحنا مالنا هو احنا اللى هانصلح ) انا باعتبر الكلمه دى من اغبى الكلمات اللى عرفتها البشريه ، لما مش احنا اللى هانصلح .. امال مين اللى هايصلح ؟؟ Question Exclamation انا كلامى دا بقوله بصفه عامه ، عن كل حاجه ، حتى عن المعاكسات الى كترت ، وبتبقى كل الناس واقفه تتفرج ، وعن كل حاجه ممكن تتصوروها ، عايزه الناس تتكلم وتدافع عن الحق ... بس هودا اللى انا عايزاه .. كتير Question انا متأكده من ان فى ناس موافقه على كلامى وانا مستنيه اشوف ردكم الايجابى
rabab tal3at

rabab tal3at

المساهمات : 81

واحنا مالنا ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: واحنا مالنا ؟؟   واحنا مالنا ؟؟ Icon_minitimeالسبت سبتمبر 27, 2008 8:22 pm

صح يا نورهان والله عندك حق بعدين احنا ناسين حديث جميل عن النبي المصطفى صلى الله عليه وسلم ( من رئى منكم منكرا فليغيره بيده فان لم يستطع بلسانه فان لم يستطع بقلبه وذلك اضعف الايمان ) يعني الحمدلله ضعف الايمان واضح من حاجة بسيطة زي دي
كل واحد يقلك هو انا الي هغير الكون كل واحد حر لو شوفتي مثلا مجموعة مش بتصلي وجيتي تدعيهم للصلاة لالا ايه يا بنتي ده ليحسبوكي اخوان تيجي نتكلم عن وطنا لا لا واحنا مالنا بالسياسة سيبيها لاهلها نيجي نتكلم عن مشكلة زي اولاد الشوارع او المتسولين يا بنتي سيبك دول على قلبهم قد كده وزي مقلتي يا نهى كله بيخاف من كله مفيش حد بقى عنده الجرأة يقول كلمة الحق وكأنها عار مش عارفة امتى الناس تقدر تخرج من القوقعة دي وتتكلم ونشيل كلمة انا مالي دي قبل متخرب اكتر من كده
ميرسي يا جميل على الموضوع الجميل ده
hanan elhuseny

hanan elhuseny

المساهمات : 11

واحنا مالنا ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: واحنا مالنا ؟؟   واحنا مالنا ؟؟ Icon_minitimeالأحد سبتمبر 28, 2008 8:57 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد السلام والتحية

اقتباس :
بما ان مفيش حد فتح موضوع جاد وهادف نتكلم فيه ... فاسمحولى ابدأ انا بموضوع مهم جداا من وجهة نظرى واعتقد انه مهم من وجهة نظركوا بردو .. Exclamation Exclamation
الخوف

واحنا يشرفنا يا نورهان انتك تبدائ بفتح موضوع جاد وهادف زى موضوع الخوق ده لانه بجد موضوع مهم وحيوى وبما ان الكلام فى الموضوع كتير جدا فانا هقصر جدا.

واقول

هل تنصر المظلوم أو تقف صامتاً ..؟

ساقف معه واؤيده وفى حاجة مهمة جدا لازم هو اصلا مش ينتازل عن حقه مهما كانت المغيرات او التهديدات.

واخر كلامى يا رب ثبتنا على الحق والايمان
والسلاااام ختاام
http://7ananel7useny.blogspot.com/
Med7at

Med7at

المساهمات : 16

واحنا مالنا ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: واحنا مالنا ؟؟   واحنا مالنا ؟؟ Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 31, 2008 8:23 am

فعلا موضوع مهم جدا
مشكورة يا باشمهندسة نورهان على مشاركتك الفعالة وحبيت اضيف بس
الساكت عن الحق...شيطان اخرس

واحنا مالنا ؟؟
صفحة 1 من اصل 1